Hyppää sisältöön

Älä joudu alihankkijasi virheiden maksajaksi – ota selvitysvelvollisuus haltuun

Taru Rikula 7.4.2025 / päivitetty 11.4.2025 08:02

Tilaajavastuulain tarkoitus on selkeä: varmistaa reilu peli yritysten välillä ja estää väärinkäytökset. Tilaajavastuutarkastajana törmään silti usein tilanteisiin, joissa lain vaatimusta ei haluta syystä tai toisesta noudattaa.

Seitsemän yritystä kymmenestä ei näytä välittävän siitä, maksaako alihankkijayritys veronsa tai työntekijöidensä eläkevakuutukset. Alihankkija voi välttää veroja ja saada hyötyä työntekijöiden oikeuksien polkemisesta. Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta velvoittaa tilaajia selvittämään sopimuskumppaneidensa lakisääteisten velvoitteiden hoitamisen. Tilaajat laiminlyövät tämän selvitysvelvollisuuden, vaikka he voivat joutua maksamaan alihankkijoiden laiminlyöntien seuraukset. 

Miksi selvitysvelvollisuuden noudattaminen on vaikeaa?

Tarkastuksissa yleisin annettava toimintaohje on tilaajan selvitysvelvollisuuden ajankohta eli tilaajavastuuselvitysten hankkiminen ennen sopimuksen solmimista. Tästä on annettu tarkastuskertomuksissa ohjeistusta lähes 8 000 kertaa vuoden 2015 jälkeen. Selvitysvelvollisuuden ajankohta on selkeästi määritelty laissa. Selvitykset on hankittava ennen sopimuksen solmimista. Selvitykset on hankittu liian myöhään, jos tilaajavastuuselvitykset saapuvat laskun liitteenä tai selvitykset hankitaan vasta työntekijän saapuessa.

Moni tilaaja katsoo tilaajavastuutietoja internetistä löytyvistä palveluista, mutta ei tallenna katsomiaan tietoja. Pelkkä tietojen katsominen ei riitä selvitysvelvollisuuden noudattamiseksi. Selvitykset tulee myös säilyttää kaksi vuotta sopimusta koskevan työn päättymisestä. Selvitysten säilytysvelvollisuudesta on annettu ohjeistusta noin 3 000 kertaa. Selvitysten säilyttäminen on tilaajalle ainoa keino jälkikäteen osoittaa täyttäneensä selvitysvelvollisuutensa.

Toimintaa yritetään muuttaa tarkastuksen jälkeen

Tilaajavastuutarkastajat ovat tehneet systemaattisia seurantatarkastuksia kolmena peräkkäisenä vuotena. Kuusi tilaajaa kymmenestä on kertomansa mukaan muuttanut toimintaansa saamiensa ohjeiden takia. Samaan aikaan valvontatulokset osoittavat, etteivät toteutetut toimintatapojen muutokset ole olleet riittäviä. 

Seurantatarkastuksissa kaksi tilaajaa kolmesta saa edelleen saman ohjeistuksen kuin aikaisemmalla tarkastuksella. Järjestelmien ja kirjallisten ohjeiden käyttöönotto tai muuttaminen ei automaattisesti johda selvitysvelvollisuuden oikea-aikaiseen noudattamiseen. Eikä oikotienä ole työntekijöiden kouluttaminen ja selvitystyön vastuuttaminen. 

Laiminlyöntimaksu tehostamassa lain noudattamista

Tarkastuksilla voidaan ohjata tilaajan virheellistä toimintaa velvoitteilla eli antamalla toimintaohjeita. Näiden perusteella tilaajan tulee muuttaa toimintaansa. Tilaaja voidaan myös määrätä maksamaan laiminlyöntimaksua. Päätöksissä määrättyjen laiminlyöntimaksujen mediaani on ollut 2900 euroa vuonna 2022 ja 3000 euroa vuonna 2023. Päätöksien suurimmat määrätyt maksut ovat olleet 40 000 euroa vuonna 2022 ja 48 000 euroa vuonna 2023. Yhdessä päätöksessä on voitu määrätä maksu useampaan sopimukseen liittyvästä laiminlyönnistä. Laiminlyöntimaksun määrässä otetaan huomioon myös laiminlyönnin toistuvuus. 

Jos tilaaja haluaa välttää laiminlyöntimaksun, tilaajan tulee hankkia selvitykset ennen sopimuksien solmimista, varmistaa että selvitykset ovat sisällöltään kunnossa ja arkistoida selvitykset vähintään kaksi vuotta sopimuksen mukaisen työn päättymisestä. 

Muokkaus 11.4.2025: päivitetty virheellinen luku "20 000 euroa vuonna 2023" muotoon "48 000 euroa vuonna 2023".

Taru Rikula

Taru Rikula

Työsuojelutarkastaja