

Työsuhde
Ohjeita ajopiirturin toiminnoista ja niiden käytöstä
Valvontalaitteen aikaryhmävalitsimen käyttö
Kuljettajan on käytettävä ajopiirturin aikaryhmävalitsinta.
|
= ajoaika
|
|
= muu työ
|
|
= varallaoloaika
|
|
= tauot ja lepoajat
|
Ajopiirturin levyyn tehtävät merkinnät
Ajon (työajan) alkaessa merkitään seuraavat tiedot piirturilevyn keskiosaan:
|
|
Ajon (työajan) päättyessä lisätään levyn keskiosaan:
|
|
Ajoneuvoa vaihdettaessa merkitään levyn taakse:
|
Ajopiirturin käytössä muistettavaa
Analoginen ajopiirturi
- Ajopiirturilevy on henkilökohtainen. Kuljettaja on itse vastuussa ajopiirturin käytöstä ja ajopiirturilevyyn tehtävistä merkinnöistä.
- Jos ajopiirturi menee rikki, tarvittavat merkinnät tulee tehdä käsin ajopiirturilevyn takana olevaan aika-asteikkoon.
- Rikkoontunut ajopiirturi on toimitettava korjattavaksi viikon kuluessa. Ajopiirturi on tarkastettava vähintään kahden vuoden välein.
- Myös muista ajanjaksoista, joina kuljettaja ei ole voinut käyttää ajopiirturia, tehdään merkinnät käsin ajopiirturilevyn takana olevaan aika-asteikkoon.
- Ajoon lähtiessä on varmistettava, että ajoneuvossa on riittävästi tyhjiä ajopiirturilevyjä koko matkaa varten.
- Kuljetusyrityksen on säilytettävä ajopiirturilevyjä käytön jälkeen vähintään yhden vuoden ajan hyvässä järjestyksessä.
Digitaalinen ajopiirturi
- Kuljetusyrityksen on hankittava yrityskortti, jolla ajopiirturi lukitaan yrityksen käyttöön.
- Kuljetusyritys vastaa siitä, ettei digitaalisella ajopiirturilla varustettua ajoneuvoa luovuteta kuljetettavaksi sellaiselle kuljettajalle, jolla ei ole voimassa olevaa kuljettajakorttia (mikäli ajotehtävä edellyttää ajopiirturin käyttöä).
- Kuljetusyrityksen on jäljennettävä omaa yritystään koskevat ajo- ja lepoaikatiedot ajoneuvon digitaalisesta ajopiirturista seuraavasti:
- Suomessa olevasta ajoneuvosta vähintään kahden kuukauden välein
- ulkomailla olevasta ajoneuvosta ajoneuvon tultua Suomeen
- luovutettaessa ajoneuvo pois yrityksen omasta hallinnasta.
OUT-toiminnon käyttö
OUT-toimintoa käytettäessä on huomioitava, että ajo- ja lepoaika-asetuksen (EU) 561/2006 6 artiklan 5 kohdan mukaisesti kuljettajan on kirjattava ”muuksi työksi” 4 artiklan e alakohdassa tarkoitettu aika ja aika, jonka hän käyttää ajaessaan tämän asetuksen soveltamisalan ulkopuolelle kuuluvia kaupallisia tarkoituksia varten käytettävää ajoneuvoa, sekä kirjattava asetuksen (ETY) N:o 3821/85 15 artiklan 3 kohdan c alakohdassa määritelty ”varallaoloaika” viimeisestä vuorokautisesta tai viikoittaisesta lepoajasta lähtien. Tämä on merkittävä käsin piirturilevyyn tai tulosteeseen taikka tallennettava käsin valvontalaitteeseen.
- OUT-toiminnolla osoitetaan ajo- ja lepoaika-asetuksen soveltamisalan ulkopuolinen toiminta. Katso: Poikkeukset.
- OUT-toiminnon alaisuudessa oleva ajoneuvon liikkuminen katsotaan ajoajan sijaan muuksi työksi.
- Kuljettajakortin käyttäminen ajopiirturissa on pakollista myös OUT-toiminnossa, mikäli työvuoro sisältää vähänkin ajo- ja lepoaika-asetuksen alaista ajoa. Kuljettajakortin käyttö on suositeltavaa myös kokonaan OUT-toiminnon alaisissa työvuoroissa mm. työaikakirjanpidon toteuttamiseksi ja ns. manuaalisyöttövelvoitteen välttämiseksi.
- Jos kuljettajakorttia ei käytetä kokonaan OUT-toiminnon alaisessa ajossa, kyseinen ajo ja kaikki muu työ tulee tällöin syöttää käyttäen käsinmerkintämahdollisuutta.
Erityistilanteet
Ajoaikapoikkeukset
Erityistilanteista johtuvista yllättävistä ajoaikapoikkeuksista (äärimmäiset sääolot, onnettomuus, pysäköintipaikan puute yms.) tai tauon tai lepoajan keskeyttävästä pakottavasta ajoneuvon siirrosta on tehtävä merkintä poikkeaman luonteesta ja syystä käsin ajopiirturilevyyn (kääntöpuolelle) tai valvontalaitteesta tulostettuun nauhaan.
Selvitys tehdystä muusta työstä
Kuljettajan on annettava luotettava selvitys kuljetusalan ulkopuolella tehdystä työstä niiltä päiviltä, joilta ei ole ajopiirturilevyjä tai kuljettajakortin tietoja.
Vuosilomat ja sairauslomat
Vuosilomat ja sairauslomat tulee myös merkitä piirturilevyihin tai tallentaa kuljettajakorttiin manuaalisyöttöä käyttäen.
Rangaistusvaatimuksen säilyttäminen
Kuljettajan on säilytettävä Suomessa, toisessa EU:n jäsenvaltiossa tai AETR-sopimukseen kuuluvassa maassa (esim. Venäjä) ajo- ja lepoaikasäännösten rikkomisesta saamansa rangaistusvaatimus tai muu kirjallinen huomautus mukanaan ajoneuvossa vähintään sama aika kuin ajopiirturilevyjä. Kuljettajan on pyynnöstä esitettävä edellä tarkoitettu rangaistusvaatimus tai muu kirjallinen huomautus valvovalle viranomaiselle.