Effektiv tillsyn av arbetarskyddet 2024–2027
Arbetarskyddsmyndigheterna övervakar över hundra lagar eller förordningar som reglerar arbetslivet. Vår uppgift är att säkerställa att arbetsplatserna i Finland är trygga, hälsosamma och rättvisa. I den här bloggen berättar jag vilka frågor vi betonar under vår nya strategiperiod.
Följande ramperiod, dvs. följande fyraårsperiod 2024–2027, för arbetarskyddets ansvarsområden grundar sig till stor del på nuvarande, beprövade riktlinjer och verksamhetssätt. Vår vision är fortfarande att förstärka ett tryggt, hälsosamt och rättvist arbete genom att använda mångsidiga metoder, reagera på förändringarna i verksamhetsmiljön och modigt utveckla verksamheten.
Vi inspekterar arbetsplatser, handleder och ger råd
År 2024 utför ansvarsområdena för arbetarskyddet inspektioner samt handleder och ger råd till kunderna. Arbetsplatsinspektionen är arbetarskyddsmyndighetens huvudsakliga verksamhetsform. Övrig påverkansverksamhet, dvs. arbete med intressentgrupper och kommunikation, genomför vi antingen som stöd för tillsynsverksamheten eller som komplettering till den. Genom arbete med intressentgrupper och kommunikation når vi i regel större kundgrupper, medan vi i tillsynsverksamheten kan stödja och styra en arbetsplats på ett djupgående och effektivt sätt.
Ansvarsområdena för arbetarskyddet utvecklar aktivt verksamhetens genomslagskraft. Genomslagskraft innebär att vi åstadkommer en förändring på arbetsplatserna så att arbetet i Finland är så sunt, tryggt och rättvist som möjligt. Vi väljer de bästa metoderna för att effektivt genomföra tillsyn och annan påverkansverksamhet då vi framskrider systematiskt, förlitar oss på heltäckande och tillförlitlig information och då vi beaktar kundernas behov när vi väljer åtgärder.
Fokus på arbetsförhållandena, ett rättvist arbetsliv och den psykosociala belastningen
Arbetarskyddets tillsynsverksamhet fokuserar på tre huvudområden: förbättring av arbetsförhållandena, säkerställande av ett rättvist arbetsliv och hantering av arbetstagarnas psykosociala belastning. Vi främjar dessa mål genom olika tillsynsåtgärder som grundar sig på kundernas behov. Vi gör inspektionerna hos kunden, utifrån handlingar och med hjälp av distansförbindelser. Vårt mål är att säkerställa att arbetsplatserna följer arbetslagstiftningen.
Vi utvecklar de tjänster som vi erbjuder kunderna så att de fungerar förnuftigt ur såväl kundernas, arbetarskyddsmyndighetens som statsfinansernas synvinkel. Vi planerar reformer på ett kundorienterat sätt utan att glömma konsekvensbedömningarna. Under den nya ramperioden vidareutvecklar och utvidgar vi e-tjänsterna för både arbetsgivarna som arbetstagarna. Tjänsterna bidrar till att försnabba tillsynsprocesserna och ökar transparensen inom arbetarskyddstillsynen. Kunderna får i realtid information om i vilket skede behandlingen av ärendet är.
Arbetslivet genomgår ständiga förändringar, vilket också medför utmaningar för den övervakande myndigheten. Ansvarsområdena för arbetarskyddet svarar på utmaningen genom att utveckla sina verksamhetssätt och säkerställa att det finns tillräckligt med kompetent, välmående och motiverad personal. Tillsammans med över 400 anställda producerar vi effektiva tjänster för arbetsplatsernas behov.