Panostajan pätevyyskirja haetaan ja uusitaan nyt sähköisesti
Verkkouutinen
• 6.6.2024
Työsuojeluviranomaisen sähköinen asiointi on laajentunut: panostajan pätevyyskirja haetaan ja uusitaan nyt sähköisen asioinnin kautta. Kerromme tässä uutisessa, millaisia muutoksia sähköinen asiointi tuo panostajan pätevyyskirjaa hakeville.
Tyosuojelu.fin Panostajan pätevyyskirja -sivulla on ohjeet ja linkki aluehallinnon asiointipalveluun, jonka kautta sähköinen hakemus tehdään. Panostajan pätevyyskirjan voi alkuvaiheessa hakea ja uusia sähköisesti vain suomeksi. Sähköinen hakeminen ja uusiminen tulee myöhemmin käyttöön ruotsiksi ja englanniksi.
Sähköinen asiointi tuo seuraavat muutokset panostajan pätevyyskirjan hakemiseen ja uusimiseen:
- Sähköisen asioinnin käyttö edellyttää toimivaa sähköpostiosoitetta ja tunnistautumiseen pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta.
- Hakemus täytetään verkossa ja myös kaikki hakemukseen tarvittavat liitteet toimitetaan sähköisesti.
- Lupakorttia varten tarvittava passikuva pitää toimittaa jpeg-kuvatiedostona, koska lupaviranomainen ei pysty vastaanottamaan kuvatunnuksia.
- Käsittelymaksu maksetaan jo hakemisen yhteydessä.
- Hakemuksen käsittelyä voi seurata asiointipalvelussa ja myös mahdolliset lisäselvitykset annetaan siellä.
Panostajan pätevyyskirjat myöntää ja tarvittaessa peruuttaa koko Suomen alueella lupaviranomaisena toimiva Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualue.
- Sähköposti: [email protected]
- Puhelinvaihde: 0295 016 000 (kerro, että asia koskee panostajan pätevyyskirjaa)
- Tyosuojelu.fi: Panostajan pätevyyskirja (sivun lyhytosoite on tyosuojelu.fi/panostaja)