Hyppää sisältöön

Työsuojelulautakuntien tehtäviä tarkennetaan

Verkkouutinen 20.11.2025

Valtioneuvosto on 20.11.2025 antanut asetuksen, jolla muutetaan työsuojelulautakuntia koskevaa asetusta. Jatkossa työsuojelulautakuntien tehtävät ovat sidottuja uuden Lupa- ja valvontaviraston toimintaan.


1.1.2026 lähtien työsuojelulautakuntien tehtävänä on käsitellä merkittäviä Lupa- ja valvontaviraston työsuojeluosaston tehtäviin liittyviä työsuojelun hankkeita, työsuojelun yleisiä toimintalinjoja, tulostavoitteita ja voimavarojen suuntaamista sekä muita työympäristön kehittämisen kannalta merkittäviä asioita. Työsuojelulautakunnan tehtävät keskittyvät siten Lupa- ja valvontaviraston toimintaan ja työsuojeluvalvontaan liittyviin toimeenpanon kysymyksiin. Sosiaali- ja terveysministeriön yhteydessä toimivassa työsuojeluneuvottelukunnassa puolestaan käsitellään laajempia työsuojeluun liittyviä kokonaisuuksia kuten EU:n tai Suomen työsuojelustrategiaa sekä -linjauksia tai kansallisia työsuojelun kehittämishankkeita.

Työsuojelulautakunnat ovat kolmikantaisesti koottuja yhteistyöelimiä, joiden avulla työsuojeluviranomainen toteuttaa sidosryhmäyhteistyötään. Työsuojelulautakuntien toiminnan tarkoituksena on työsuojeluvalvonnan tukeminen ja kehittäminen sekä yhdyssiteenä toimiminen työsuojeluviranomaisen ja työsuojelutoimijoiden ja työmarkkinajärjestöjen välillä. Nykyisin jokaisella viidellä aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueella on oma alueellisesti toimiva työsuojelulautakuntansa. Lupa- ja valvontavirastouudistuksen ja aluehallintovirastojen lakkauttamisen yhteydessä myös aluehallintovirastojen yhteydessä toimivat alueelliset työsuojelulautakunnat lakkautetaan.  

Asetus tulee voimaan 1.1.2026.