Ahdistun ruuhkassa, kun tietyö tukkii liikenteen – painan jarrua syystä

Mikko Koivisto 20.6.2024 / päivitetty 20.6.2024 08:39

Moniko meistä autoilevista tienkäyttäjistä tunnistaa ahdistuvansa ruuhkassa ja kiireessä siitä, että kulkuamme yritetään rajoittaa tietyömaamerkillä? Nostan käteni. Tietyömaalla työskentelevien suurin työturvallisuusriski on ohikulkeva auto. On sanomattakin selvää, että liian kovaa ajava auto tietyömaa-alueella ei pysty havainnoimaan työntekijöitä tarpeeksi riittävästi, mikä voi johtaa vakavaankin onnettomuuteen. Liian suuri tilannenopeus lisää kolarointiriskiä toisen autoilijan tai tietyömaan ajoneuvon kanssa. Nopeusrajoitus ei ole siellä turhaan.

Liikenneturvan tilastojen mukaan vuosina 2021–2023 poliisin tietoon on tullut vuosittain keskimäärin kolme tietyöalueella tapahtunutta kuolemantapausta. Kolme neljästä uhrista matkusti henkilöautossa, ja yli puolet tapauksista oli nokkakolareita. Kaksi kolmesta henkilövahingosta on tapahtunut 30–50 km/h:n nopeusrajoitusalueilla. Loukkaantuneita on vuosittain kymmeniä.

Mitä pitää huomioida, kun lähtee liikenteeseen, kauas tai lähelle? On hyödyllistä tarkistaa esimerkiksi Väyläviraston nettisivuilta, missä asfalttipäällystystyöt sijaitsevat, sillä ne muodostavat merkittävän osan kesän tietyömaista. Kun tietää tietyömaat etukäteen, ne voi ottaa huomioon aikataulussa.

Kun näkee tietyömaamerkin, on syytä hidastaa vaadittuun nopeuteen ja tarkkailla ympäristöä. Näin voi pelastaa tietyömaalla työskentelevän työntekijän hengen, oman hengen tai toisen autoilijan.

Myös työsuojeluviranomainen valvoo omassa valvontatoiminnassaan työsuojelutarkastuksilla tietyömaiden liikennejärjestyjä. Valvonnan tavoitteena on, että työmaan toiminnot eivät vaaranna työmaan ulkopuolisia ja eikä ulkopuoliset työmaata.

Teksti on julkaistu 19.6.2024 Aamulehden mielipidekirjoituksena.

Mikko Koivisto

Mikko Koivisto

Ylitarkastaja