Rekkakuskin työ on pääosin istumista – Miten siitä johtuvaa liiallista kuormitusta voidaan välttää?
”Mä oon rekkamies, aina tien päällä”, laulaa Mattiesko kuuluisassa laulussaan ja tottahan se on. Rekkakuskin työ on suurelta osin istumista. Sain tilaisuuden jututtaa kokenutta rekkakuskia siitä, millaista on kuljettaa rekkaa ympäri Suomea. Koska toteutin tämän juttutuokion työajalla, niin totta kai näkökulma on työsuojelullinen ja tarkemmin sanottuna aiheena on istuminen ja siihen suoraan kytköksissä oleva työn fyysinen kuormitus. Tämä rekkamies ei nyt halua tuoda nimeään esille, mutta ei anneta sen häiritä, vaan lähdetään heittämään ”läppää” aiheesta.
– Rekan istuinhan on nykyautoissa niin hyvin suunniteltu ja tehty, että siinä ei paikat puudu ja istua voi pidempäänkin, toteaa rekkakuski heti haastattelun alussa. Näin varmasti on. Itse en ole rekkaa ajanut, mutta ergonomia on mennyt joka alalla eteenpäin ja varmasti rekan nupissakin. Erään rekkavalmistajan verkkosivuston mukaan ohjaamot suunnitellaan entistä paremmin istumista ja ajamista tukeviksi. Niiden suunnittelijat kiinnittävät entistä enemmän huomiota ajokokemukseen, intuitiiviseen käyttöliittymään, ergonomiaan ja myös hytin lepo- ja nukkumisympäristöön.
Haastateltava rekkakuski ei pelkästään istu rekan ohjaamossa, vaan ajamista rytmittävät myös fyysisempää työtä vaativat hetket. – Työhöni kuuluu lastin purkamista määränpäässä ja uuden lastin lastaamista ja nämä työvaiheet tuovat nupissa istumiseen katkoksia, kertoo rekkakuski. Jatkamme juttua aiheesta ja käy ilmi, että kaikilla rekkakuskeilla näin ei ole. Osalla lastauksen ja purkamisen hoitaa joku muu, jolloin ei tällaisia fyysisiä pyrähdyksiä ei istumistyön keskellä ole.
Mitä rekkakuski voi tehdä ajon tauottamiseksi?
Mitä rekkakuski voi sitten tehdä lyhyemmillä ja pidemmilläkin tauoilla? Kysyessäni joillekin huoltoasemille kehitetyistä rekkakuskeille tarkoitetuista kuntosaleista, vastaus tulee nopeasti: – On ne varmasti hyviä, mutta pidemmilläkään tauoilla ei välttämättä niihin ehtisi, aika kuluu pääosin ruokaillessa.
Tähän kuntosaliasiaan paneutuessani huomaan, että rekkakuskeille on tehty myös erilaisia ilmaisia kuntovideoita, mikä on todella kätevää. Osassa videoiden liikkeistä tarvitsee kahvakuulia, mutta jotkut onnistuvat myös kepin kanssa, jolloin niitä on helppo toteuttaa tauoilla ilman kuntosaliakin. Nämä kuntosalit sopivat varmasti parhaiten rekkakuskeille, jotka yöpyvät taukopaikassa, silloin on enemmän aikaa. Mutta todella hyvä veto toimijalta.
Rekkakuskin työn tauotus tulee lainsäädännöstä, jonka mukaan: ”Neljän ja puolen tunnin ajon jälkeen kuljettajan on pidettävä vähintään 45 minuutin tauko, jollei hänen vuorokausi- tai viikkolepoaikansa ala. Tauko voidaan pitää myös kahdessa osassa. Tällöin ensimmäisen osan pitää olla vähintään 15 minuuttia ja toisen osan vähintään 30 minuuttia. Toinen osa pitää sijoittaa siten, että yhteenlaskettu ajoaika ei ylitä neljää ja puolta tuntia ennen tauon toisen osan alkamista.” Kuten haastattelun alussa todettiin, varsinkin uusissa rekka-autoissa istuin on niin hyvä, että siinä voisi istua pidempäänkin, mutta pakolliset pysähtymiset tulevat lainsäädännön kautta.
Toki yli neljä tuntia putkeen istumista on työn fyysisen kuormituksen kannalta liikaa. – Muutaman minuutin pituisia taukoja tulee pidettyä kesken ajon levähdyspaikoilla. Käyn tsekkaamassa samalla kuorman, jolloin tulee automaattisesti pieniä taukoja istumiseen, rekkakuski toteaa lopuksi. Työsuojelullisesti nämä lyhyetkin tauot ovat tärkeitä, koska neljä ja puoli tuntia on liian pitkä aika kropalle istua paikallaan, vaikka istuin olisi kuinka hyvä tahansa.