Om en sjöman dör

Arbetsgivarens skyldighet att anmäla arbetstagarens död under resa utvidgades den 1 juli 2024 så att förutom en nära anhörig ska även arbetarskyddsmyndigheten underrättas om arbetstagarens död.

Enligt 13 kap. 12 § i lagen om sjöarbetsavtal ska arbetsgivaren utan dröjsmål underrätta arbetstagarens närmaste anhöriga och arbetarskyddsmyndigheten om arbetstagarens död, ifall arbetstagaren dör under resa. Arbetarskyddsmyndigheten ska underrättas om de omständigheter som lett till dödsfallet, om arbetsgivaren känner till dem och i mån av möjlighet andra uppgifter som arbetarskyddsmyndigheten begär om dödsfallet.

Arbetsgivarens anmälningsskyldighet gäller dödsfall under resa oberoende av orsaken till dödsfallet. Anmälningsskyldigheten gäller inte situationer där arbetstagaren avlider under en ledighetsperiod, semester, familjeledighet eller permittering eller då dödsfallet av annan motsvarande orsak sker borta från fartyget.

Om en arbetstagares död har orsakats av ett olycksfall i arbetet, ska arbetsgivaren dessutom iaktta de skyldigheter som föreskrivs i 46 § i lagen om tillsynen över arbetarskyddet och om arbetarskyddssamarbete på arbetsplatsen. Mer information om anmälan om olycksfall i arbetet finns på sidan Allvarliga arbetsolyckor.

Anmälan om arbetstagarens död görs fritt formulerat

Arbetsgivaren ska anmäla arbetstagarens död till den regionala arbetarskyddsmyndigheten. Den korrekta arbetarskyddsmyndigheten bestäms enligt företagets hemort. Kontaktuppgifter finns under Kontaktinformation. Om det är oklart inom vilket område företaget är verksamt, kan anmälan skickas till registratorskontoret vid ansvarsområdet för arbetarskyddet vid Regionförvaltningsverket i Sydvästra Finland.

Om du skickar anmälan per e-post rekommenderar vi att du använder regionförvaltningsverkets skyddade e-post. Använd den skyddade e-postförbindelse åtminstone om du skickar material som innehåller konfidentiella uppgifter eller som i övrigt är känsligt. Närmare anvisningar finns i dokumentet Att skicka skyddad e-post till regionförvaltningsverket (pdf, på finska).

Vilka uppgifter ska antecknas i anmälan

Arbetarskyddsmyndigheten ska informeras om de omständigheter som lett till dödsfallet, om arbetsgivaren känner till dem. Arbetsgivaren ska meddela hur dödsfallet har kommit till arbetsgivarens kännedom och vilka observationer som eventuellt har gjorts när den avlidne hittades.

I anmälan ska följande uppgifter antecknas:

  • uppgifter om typen av dödsfall (olycka, sjukdomsattack, annan)
  • uppgifter om fartygets typ och bruttodräktighet
  • uppgifter om platsen för dödsfallet (till havs, i hamnen, på ankarplatsen) samt
  • uppgifter om sjömannens kön, ålder, yrkesställning och avdelning.