Obs! Arbetarskyddets e-tjänst är endast avsedd för begäran om handlingar som listas nedan. Om du behöver hjälp i något annat ärende som gäller anställningsförhållandet eller arbetsförhållandena, kontakta
arbetarskyddsmyndighetens telefonrådgivning, tfn 0295 016 620.
I arbetarskyddets e-tjänst kan du be arbetarskyddsmyndigheten om hjälp för att få följande handlingar av arbetsgivaren:
- skriftligt intyg över permittering
- lönespecifikation
- uppgifter om utförd arbetstid (arbetstidsbokföring)
- semesterlönespecifikation
- semesterutredning
- skriftlig redogörelse för de centrala villkoren i arbetet (kan inte begäras efter att anställningsförhållandet har upphört)
- skriftlig redogörelse för de grunder enligt vilka varierande arbetstid motsvarar arbetsgivarens behov av arbetskraft (kan inte begäras efter att anställningsförhållandet upphört)
- skriftligt svar på möjligheten att förlänga den i arbetsavtalet avtalade ordinarie arbetstiden eller arbetsavtalets längd (kan inte begäras efter att anställningsförhållandet upphört)
- skriftlig redogörelse för grunderna för upphävande av arbetsavtal (kan inte begäras om anställningsförhållandet är i kraft)
- arbetsintyg (kan inte begäras om anställningsförhållandet är i kraft).
Om du är anställd i ett tjänsteförhållande kan du via e-tjänsten begära följande handlingar:
- uppgifter om utförd arbetstid (arbetstidsbokföring)
- semesterlönespecifikation
- semesterutredning.
I problemsituationer kan du vid behov vända dig till ditt fackförbund. Om du inte hör till ett fackförbund kan du kontakta rättshjälpsbyrån om du vill.
Gör så här
Logga in i Arbetarskyddets e-tjänst med bankkoder eller mobilcertifikat. Följ anvisningarna i tjänsten. Vid behov kan du med en begäran om tillsyn begära flera dokument, men de kan gälla endast en arbetsgivare och ett verksamhetsställe. Om du behöver handlingar från flera arbetsgivare eller samma arbetsgivares olika verksamhetsställen ska du göra en separat begäran om tillsyn.
Logga in i e-tjänsten
Uppgifter som lämnats via e-tjänsten sparas i arbetarskyddsmyndighetens ärendehanteringssystem och/eller tillsynsdatasystem och uppgifterna kan användas i arbetarskyddsmyndighetens tillsynsverksamhet.
Hur framskrider ärendet?
Begäran om tillsyn i anställningsärendet tas upp till behandling senast två veckor efter att den har anlänt till arbetarskyddsmyndigheten. I e-tjänsten ser du hur behandlingen av ärendet framskrider.
Behöver du hjälp?
Om du behöver hjälp med att göra en begäran om tillsyn, kontakta arbetarskyddsmyndighetens telefonrådgivning, tfn 0295 016 620.
Om du behöver hjälp med Suomi.fi-identifikation, bekanta dig med avsnittet med anvisningar och stöd i Suomi. Mer information om Suomi.fi-identifikation.