Asbestsanering förutsätter ett av arbetarskyddsmyndigheten beviljat tillstånd. Tillståndsmyndighet är ansvarsområdet för arbetarskyddet vid Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, som behandlar tillstånd för asbestsanering i hela Finland.
Tillståndet för asbestsanering är riksomfattande och gäller i hela landet.
För vem och på vilka villkor
Tillstånd för asbestsanering kan beviljas privatpersoner, näringsidkare, aktiebolag, andelslag eller offentliga sammanslutningar.
Tillståndsmyndigheten kan bevilja tillstånd för asbestsanering till en fysisk person som
- har fyllt 18 år
- inte är försatt i konkurs och vars handlingsbehörighet inte har begränsats eller för vilken en intressebevakare inte har utsetts
- inte har meddelats näringsförbud eller tillfälligt näringsförbud
- i det tillståndspliktiga arbetet har tillgång till sådan utrustning och sådana redskap som behövs för en säker asbestsanering samt serviceutrymmen för dem
- i sin tidigare verksamhet i fråga om iakttagande av arbetarskyddsföreskrifterna visat att han eller hon inte är uppenbart olämplig att utöva tillståndspliktig verksamhet.
Tillstånd kan beviljas till företag om personerna som hör till förvaltningen uppfyller ovan nämnda villkor och företaget har tillgång till sådan luftbehandlingsutrustning som krävs för asbestsanering samt ett serviceutrymme för utrustningen.
Tillståndsmyndigheten tar ut 1415 euro för behandlingen av tillståndsansökan (statsrådets förordning om ändring av bilagan till statsrådets förordning om avgifter till regionförvaltningsverken år 2024 (391/2024)).
Gör så här
Ansök om tillstånd för asbestsanering med blanketten
Ansökan om tillstånd för asbestsanering (pdf)
Kontrollera att din ansökan innehåller följande uppgifter:
1. Uppgifter om tillståndssökanden
2. Uppgifter om företagets kontaktperson
3. Personuppgifter om personer som hör till företagets förvaltning
Till ansökan ska fogas en separat bilaga med personuppgifter om personer som hör till företagets förvaltning.
- Personuppgifter är namn och personbeteckning.
I fråga om sökanden eller de ansvariga personerna utreder tillståndsmyndigheten att deras handlingsbehörighet inte har begränsats och att en intressebevakare inte har förordnats för dem och att de inte har försatts i personlig konkurs eller meddelats näringsförbud. Dessutom utreds att företaget inte är försatt i konkurs.
4. Luftbehandlingsutrustning som används vid asbestsanering
Vid ansökan om tillstånd ska det visas att sökanden har beredskap att utföra asbestsanering genom en avskärmningsmetod.
Sökanden ska ha tillgång till minst följande luftbehandlingsutrustning jämte bruks- och säkerhetsanvisningar som behövs vid asbestsanering som utförs genom en avskärmningsmetod:
- undertrycksanordning
- punktutsug
- grovavskiljare
- kläddammsugare
- tryckskillnadsmätare med inspelnings- och alarmfunktion
I ansökan ska anges produktnamnen för luftbehandlingsutrustningen.
Om den sökande inte har egna luftbehandlingsutrustningen, ska hyresavtalet för utrustningen fogas till ansökan.
5. Serviceutrymme
Sökanden ska ha tillgång till ett serviceutrymme för underhåll av utrustningen. Serviceutrymmet ska vara ett separat utrymme som lämpar sig för underhållsarbeten och som kan undertryckas så att asbestdamm inte kan spridas i omgivningen.
I ansökan ska anges serviceutrymmets adress och uppgifter om vem som äger utrymmet. Om den sökande inte äger ett serviceutrymme ska till ansökan fogas ett avtal om användning av serviceutrymmena eller underhåll av utrustningen.
I serviceutrymmet ska det finnas följande luftbehandlingsutrustning:
- undertrycksanordning
- punktutsug
- kläddammsugare
- Punktutsugen och kläddammsugaren kan vara av typen centraldammsugare.
Till ansökan ska fogas en planritning över serviceutrymmet, av vilken följande ska framgå:
- en tredelad luftsluss
- luftbehandlingsutrustningens produktnamn och placering
- vattenposter och avloppssystem
- avfallskärl och klädställ
I fråga om serviceutrymmet ska dessutom lämnas en utredning om
- ytmaterial som använts i serviceutrymmet
- vägg- och dörrkonstruktionerna i luftslussen
- uppvärmningen av serviceutrymmet.
Läs mer om kraven på serviceutrymmet för underhåll av utrustningen.
6. Samtycke till att kontaktuppgifterna publiceras
Tillståndsmyndigheten för ett offentligt register över asbestsaneringstillstånd. I ansökan antecknas uppgifter om samtycke till att företagets uppgifter publiceras i det offentliga registret över asbestsaneringstillstånd på arbetarskyddsförvaltningens webbplats.
Uppgifterna som publiceras är företagets
- namn
- FO-nummer
- hemort
- e-postadress
- webbplats
För arbetarskyddstillsynen för tillståndsmyndigheten dessutom ett register över tillstånd för asbestsanering, i vilket införs tillståndshavarens namn eller firma, kontaktuppgifter, FO-nummer, hemort, registreringsnummer samt datum för beviljande av tillståndet, tillståndets giltighetstid och återkallande.
Skicka den undertecknade ansökan med bilagor till ansvarsområdet för arbetarskyddet vid Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland i första hand per e-post till adressen [email protected]. Kontaktuppgifter.
Vi rekommenderar att du använder regionförvaltningsverkets krypterade e-postförbindelse. Använd en krypterad e-postförbindelse åtminstone om du skickar material som innehåller konfidentiella uppgifter eller som i övrigt är känsligt. Storleken på e-postbilagorna är max 50 MB. Om bilagorna är för stora, minska filstorleken eller skicka dem i flera olika e-postmeddelanden. Kom ihåg att avsändaren ansvarar för att meddelandet kommer fram till myndigheten. Skicka e-post med regionförvaltningsverkets krypterade e-postförbindelse.
Arbetarskyddsinspektion
Innan tillståndet för asbestsanering beviljas förrättar ansvarsområdet för arbetarskyddet vid regionförvaltningsverket en arbetarskyddsinspektion. I samband med den utreds om sökanden har tillgång till sådan luftbehandlingsutrustning som krävs för asbestsaneringen samt ett serviceutrymme för utrustningen.
Giltighet för och förnyande av tillstånd för asbestsanering
Tillstånd för asbestsanering beviljas för första gången för viss tid, i allmänhet för tre år.
Tillståndet förnyas på ansökan under samma förutsättningar som första gången.
När tillståndsmyndigheten fattar beslut om att förnya tillståndet bedömer den om asbestsaneringen har skötts på behörigt sätt utifrån de uppgifter som samlats in vid tillsynen. Om verksamheten har skötts på behörigt sätt beviljas tillståndet tills vidare.
Om en ny ansökan har lämnats in till tillståndsmyndigheten en månad tidigare än tillståndets sista giltighetsdag, har tillståndshavaren med stöd av det tidigare tillståndet rätt att fortsätta den tillståndspliktiga verksamheten tills ärendet har avgjorts.
Skyldighet att anmäla ändringar
Tillståndshavaren för asbestsanering ska utan dröjsmål underrätta tillståndsmyndigheten om att den tillståndspliktiga verksamheten upphör samt om väsentliga ändringar som inverkar på beviljande av tillståndet.
Uppgifter som ska meddelas är
- Ändring av serviceutrymmet och upphörande av serviceavtal
- byte av person eller verkställande direktör som hör till förvaltningen
- försättande av företaget i konkurs
- begränsning av handlingsbehörigheten för tillståndshavaren eller en person i förvaltningen genom domstolsbeslut eller om intressebevakare utses eller vid personlig konkurs
- nedläggning av verksamheten.