Arbetarskydd på arbetsplatsen
Arbetarskyddschef
Varje arbetsplats måste ha en arbetarskyddschef som fungerar som arbetsgivarens företrädare i arbetarskyddssamarbetet. Arbetsgivaren kan utföra arbetarskyddschefens arbetsuppgifter själv eller utse en företrädare. Längden på arbetarskyddschefens mandatperiod begränsas inte i lagen.
Arbetarskyddschefen ska ha behörighet och förutsättningar för uppgiften
Arbetsgivaren ansvarar för arbetarskyddschefens behörighet, arbete och introduktionen till arbetsuppgifterna.
Arbetarskyddschefen ska
- känna till förhållandena på arbetsplatsen
- vara tillräckligt kvalificerad för sin uppgift med tanke på förhållandena på arbetsplatsen
- känna till lagstiftningen om arbetarskydd.
Kunskap och kompetens ska upprätthållas och vid behov kompletteras. Arbetarskyddschefen ska ha förutsättningar att hantera samarbetsärenden och i praktiken organisera samarbetet inom arbetarskydd.
Arbetarskyddschefens uppgifter och ansvar
Arbetarskyddschefen ansvarar för att organisera och utveckla arbetarskyddssamarbetet på arbetsplatsen. Arbetarskyddschefen är inte nödvändigtvis medlem i arbetarskyddskommissionen, men han eller hon deltar i dess möten.
Arbetarskyddschefens uppgift är att
- hjälpa arbetsgivaren och cheferna med att säkerställa nödvändig kompetens inom arbetarskydd på arbetsplatsen
- inleda, stödja och utveckla arbetarskyddssamarbete mellan arbetsgivare och anställda
- delta i arbetarskyddskommissionens verksamhet
- samarbeta med arbetarskyddsmyndigheten
- samarbeta med företagshälsovården.
Arbetarskyddschefen ansvarar inte automatiskt för att genomföra arbetarskyddsföreskrifterna, utan ansvaret ligger hos arbetsgivaren och cheferna som utses av honom eller henne, och vars arbetsuppgifter omfattar arbetarskyddsfrågor.