Hoppa till innehåll

Murupolku - mediatiedote ja verkkouutinen - SV

Övervakningen av kör- och vilotider effektiviseras avsevärt

Utgivningsdatum 3.3.2025 8.00
Typ:Pressmeddelande

Arbetarskyddsmyndigheten tog i bruk ett nytt program för analys av färdskrivaruppgifter som avsevärt effektiviserar myndighetssamarbetet i tillsynen över transportföretag. Nu överförs tillsynsinformationen allt effektivare mellan myndigheterna och påverkar bedömningen av företagets goda anseende och riskklassificeringen. Allvarliga förseelser kan till och med leda till att trafiktillståndet återkallas.

Arbetarskyddsmyndigheten tog i början av 2025 i bruk ett nytt program för analys av färdskrivaruppgifter (Tachospeed). I och med detta överförs uppgifterna om förseelser som observerats i övervakningen av kör- och vilotider i realtid till Traficom, som vid behov inleder processen för bedömning av företagets goda anseende. Under processen hörs företaget och hörandet kan leda till en anmärkning, varning eller återkallande av tillståndet. Tidigare överfördes tillsynsinformationen manuellt i tabellform och kunde inte utnyttjas effektivt.

I myndigheternas informationsutbyte utnyttjas i fortsättningen även EU-ländernas gemensamma riskklassificeringssystem. Transportföretagets riskklass består av observationer som gjorts vid vägkontroller och arbetarskyddsinspektioner. I Finland skapar Traficom en riskklassificering utifrån de uppgifter som polisen, Tullen, Gränsbevakningsväsendet, arbetarskyddsmyndigheterna och myndigheterna i andra EU-medlemsländer lämnar.

”Information om transportföretagens trafiktillstånd och riskklass kommer automatiskt från Traficom till vårt system. Vi kan utnyttja informationen när vi riktar tillsynen till företag där det finns ett särskilt behov", berättar inspektör Ville Gröndahl vid ansvarsområdet för arbetarskyddet vid Regionförvaltningsverket i Norra Finland.

Dessutom hjälper det nya analysprogrammet arbetarskyddsinspektörerna att upptäcka förseelser effektivare än tidigare. Med hjälp av programmet kan man lättare upptäcka om föraren till exempel använder ett förarkort som tillhör en annan förare eller har erhållits på felaktiga grunder. 

Många företag försummar kör- och vilotiderna

Det finns ett stort behov av att effektivisera övervakningen, eftersom allvarliga försummelser av kör- och vilotider är mycket vanliga. År 2024 inspekterade arbetarskyddsmyndigheten sammanlagt 614 företag inom transportbranschen i Finland. I 497 av dessa, dvs. 80 procent, observerades förseelser beträffande kör- och vilotider eller färdskrivarförseelser.

I 214 företag, dvs. i 35 procent av inspektionsobjekten, hade körningar genomförts utan att förarkortet användes i färdskrivaren. Vanligtvis försöker förarna på detta sätt hemlighålla för långa körtider och otillräckliga dygns- och veckovilor.

”Det är viktigt att komma ihåg att det är fråga om en mycket allvarlig överträdelse. Företagen ska varken direkt eller indirekt uppmuntra förarna till missbruk av färdskrivarna”, påminner Gröndahl.

Kör- och vilotiderna övervakas i form av både vägkontroller och företagstillsyn. I samband med vägkontrollerna behandlar polisen en enskild förares personliga förseelser med föraren. Vid behov utförs vägkontroller också av Tullen och Gränsbevakningsväsendet. Inom företagstillsynen går arbetarskyddsinspektörerna igenom företagets bilar och förare på ett övergripande sätt och ger vid behov myndighetshandledning till transportföretagen.

I samband med arbetarskyddsinspektörernas övervakning av kör- och vilotider 2024 övervakades sammanlagt 5 829 förares körningar. Antalet kontrollerade kördagar var sammanlagt 375 820.

I Finland övervakas också yrkestrafik som inte omfattas av EU:s gemensamma övervakning av kör- och vilotider

EU fastställer kvantitativa mål för övervakningen av kör- och vilotider. De nationella myndigheterna ska övervaka minst tre procent av förararbetsdagarna under sådana körningar som omfattas av den sameuropeiska lagstiftningen om kör- och vilotider samt användningen av färdskrivare. Hälften av tillsynen ska göras som företagstillsyn.

I Finland finns också sådan yrkestrafik som inte omfattas av EU:s gemensamma övervakning av kör- och vilotider. En del av sådan yrkestrafik har befriats från reglerna i EU:s förordning om kör- och vilotider i alla EU-länder. Dessutom har det varit möjligt att separat föreskriva om vissa undantag nationellt genom egen lagstiftning. Sådana körningar är till exempel lokaltrafik med bussar, taxitrafik och transporter av färdig betong.

"Vi har observerat att det i anslutning till körningar som inte omfattas av EU:s förordning om kör- och vilotider finns tydliga brister till exempel i användningen av motorfordonsförares individuella körjournal enligt 31 § i arbetstidslagen när förare inte kan eller vill använda färdskrivaren vid körningar som faller utanför förordningen om kör- och vilotider. Detta är ett problem som ofta kräver myndighetsstyrning. Därför har man beslutat att även rikta myndighetstillsyn till sådana företag under den kommande tillsynsperioden", berättar Gröndahl.


Kontakter

inspektör Ville Gröndahl
tfn 0295 017 612, [email protected]
Ansvarsområdet för arbetarskyddet, regionförvaltningsverket i Norra Finland

Arbetarskydd Arbetarskyddsmyndighet Arbetsförhållanden Grå ekonomi